** La version française suit **
Call For Chapters: An Accidental History of Canada
?The unforeseen has had devastating effects on ordinary people and whole societies?.?
John C. Burnham
Injuries, misfortunes and calamities are part of the human condition, yet the history of the accident within the context of the study of health and medicine is still in its infancy, despite the publication of Accidents in History (Roger Cooter and Bill Luckin, eds.) two decades ago. There is a dearth of Canadian scholarship on the subject, a significant omission given the propensity for injuries on farming and resource-based worksites, the distance between medical care and residents of rural and remote regions, and the risks posed by the transportation routes that link our often-disparate populations.
In fact, individual or community responses, medical interventions, social programs that aim to prevent accidents and care for victims, understandings of risk and restitution, and the way in which we memorialize accidents, are not constant over time or place. Rather, their malleable nature is indicative of shifting values and available health resources, including alterations in common understandings of the charitable imperative, social policy, medical practice, the role of citizens in securing their own health, and notions of how the workplace should best be organized.
This book will to a greater or lesser degree place the accident in wider historiographical and national contexts. The importance of class, age, gender, race and dis/ability in the history of accident in Canada will be explored. We welcome proposals that represent the cultural diversity of Canadian society and seek representation across time periods and regions.
Topics that are welcome include but are not necessarily limited to: accidents on the frontier; the urban accident; childhood accidents; accidents in the home; industrial and other workplace accidents; transportation accidents; war and peace-time accidents; accident insurance; accidents and workers? compensation; medical, social and organizational responses to accidents; recreational accidents; the accident as a catalyst for change; personal, family and community impacts of accidents; remembering and memorializing the accident; emotions and the accident; suicide as accident; drowning; mediating risk; environmental and/or place-based perspectives on the accident.
McGill Queens University Press has expressed a definitive interest in this book. We invite you to prepare a proposal of approximately 300 to 500 words (in a Word document file) setting out your proposed topic, time period, and sources, and a pitch for why your chapter belongs in a collection that stakes a claim for the historical significance of the accident in Canada. Send it to Geoff Hudson and Megan Davies by June 15, 2020 via email to [email protected]
___________________________________________________
Appel à contribution (chapitre): Un historique accidentelle du Canada
« Les imprévus ont eu des effets ravageurs sur des personnes ordinaires et des sociétés entières? »
– John C. Burnham (citation traduit de l?anglais)
Les blessures, les malheurs et les catastrophes font partie de la condition humaine. Cependant, l’histoire des accidents dans le contexte des études de la santé et de la médecine est encore à ses débuts, malgré la publication de Accidents in History (Roger Cooter et Bill Luckin, ed.) d’il y a deux décennies. Il y a un manque de recherche canadienne à ce sujet. Une omission importante, compte tenu des fortes probabilités de blessures en milieu agricole, forestier et minier, la distance entre les soins médicaux et les résidents des régions rurales et lointaines et les risques posés par les routes de transport qui rassemble notre population plutôt hétérogène.
En fait, les réactions individuelles et communautaires, les interventions médicales, les programmes sociaux visant à prévenir les accidents et soutenir les victimes et les façons dont on commémore les accidents, varient dépendant le moment et l’endroit. Plutôt, leur nature malléable signale des valeurs changeantes et les ressources de santé disponible, y compris l’évolution des conceptions communes de la nécessité de la charité, de la politique sociale, des pratiques médicales, du rôle des citoyens pour assurer leur propre santé et des idées par rapport à l’organisation des milieux de travail.
Ce livre, à des degrés divers, placera les accidents dans le contexte plus large de l?histoire et du pays. L?importance des classes sociales, de l?âge, du genre, de la race et de l?in/capacité dans l?histoire des accidents au Canada seront explorés. Nous invitons des propositions qui représentent la diversité de la société canadienne et vise une représentation qui échelonne les époques et la géographie.
Les sujets recherchés comprennent, entre autre : les accidents frontaliers; les accidents urbains; les accidents d’enfance; les accidents ménagers; les accidents industriels ou en milieu de travail; les accidents de transport; les accidents en temps de guerre et de paix; les accidents d’assurances; les accidents et l’indemnisation des travailleurs blessés; les réactions médicales, sociales et organisationnelles aux accidents; les accidents récréatifs; les accidents catalyseurs du changement; les effets personnels, familiaux et communautaires des accidents; les souvenirs et la commémoration des accidents; les émotions et les accidents; le suicide en tant qu’accident; les noyades; l’intervention en cas de risques; les perspectives environnementales et situationnelles par rapport aux accidents.
McGill Queens University Press manifeste un intérêt particulier pour ce livre. Nous vous invitons à préparer une proposition d’entre 300 et 500 mots (dans un document Word) indiquant votre sujet proposé, l’époque, les sources et les raisons pour lesquelles votre chapitre devrait être inclus dans un recueil qui a pour but de revendiquer l’importance historique des accidents au Canada. Prière de faire parvenir votre document à Geoff Hudson et Megan Davies d’ici le 15 juin 2020 par courriel à l’adresse [email protected].